Skip navigation
עשו לנו שיתוף (share) ב-

שנה מוצלחת להדפסה תלת ממדית

תעשיית התלת ממד מסכמת עוד שנה מוצלחת של צמיחה מרשימה  בין השאר הודות להשקעות רבות מצד חברות תלת ממד בפיתוחים חדשים, ומנגד המשך עליית המודעות מצד חברות ענק המבינות את יתרונות הטמעת הטכנולוגיה בתהליכי פיתוח וייצור  מהן המגמות העיקריות בשוק העולמי  מי הם השחקנים המובילים בשוק ומה הקשר המעשי לעולם הדפוס המסורתי

מאת: מערכת דפוסגרף |

תעשיית התלת ממד מסכמת עוד שנה מוצלחת של צמיחה מרשימה, בין השאר הודות להשקעות רבות מצד חברות תלת ממד בפיתוחים חדשים, ומנגד המשך עליית המודעות מצד חברות ענק המבינות את יתרונות הטמעת הטכנולוגיה בתהליכי פיתוח וייצור. מהן המגמות העיקריות בשוק העולמי, מי הם השחקנים המובילים בשוק ומה הקשר המעשי לעולם הדפוס המסורתי?

הדפסה תלת ממדית – רקע ויישומים אפשריים

שוק התלת ממד ותיק יחסית ונולד באמצע שנות ה-80 אולם רק בשנים האחרונות תודות לחידושים רבים והנגשתו במחירים אטרקטיבים החל בנסיקה משמעותית בהיקף פעילותו.הדפסה תלת ממדית ברובה מיועדת להפקה של דגמים, אבי טיפוס של מוצרים הנמצאים בפיתוח. הדגם המופק מדמה למעשה את המוצר הסופי ועוזר בזמן קצר יחסית להגיע לתהליך של ייצור מלא. תהליך ההדפסה די דומה לתהליך ההדפסה בעולם המסורתי בו נדרש קובץ המכיל טקסט, גרפיקה ותמונות (Input) ומדפסת המעבירה את המידע ברוב המקרים לנייר (Output). בעולם התלת ממד הקובץ הוא תלת ממדי שמודפס ע"י מדפסת המסוגלת לתרגם/להדפיס אותו לדגם מוחשי פיזי. טכנולוגיה זו נמצאת בשימוש היום בקרב כל היצרנים המובילים בעולם והיא כלי משמעותי בהאצת פיתוחם של פיתוח מוצרים רבים ממברשות שיניים, טלפונים סלולריים, רכבות, רהיטים ועוד.

מגמות שוק כלליות

עם צמיחה עולמית של 23% במכירה של מדפסות תלת ממד בשנת 2017, ועם כ-500 חברות העוסקות בפיתוח וייצור של מדפסות לעומת כ-20 יצרנים בלבד לפני כ-10 שנים, נראה שקצב הגידול בפעילות השוק ממשיך במלוא המרץ. בסך הכל נמכרו בעולם כחצי מיליון מדפסות תלת ממד כאשר את ההובלה במכירות מובילות מדפסות התלת ממד השולחניות המהוות כ-95% מסך כל המדפסות שנמכרו בטווח מחיר של עד 5,000$. הזמינות, המחיר הנמוך ופשטות השימוש וההפעלה הפכו את מדפסות אלו לאחד הכלים הראשונים הנרכשים ע"י יחידים, חברות קטנות ואף חברות ענק.

 

שאר המכירות הן של מדפסות יותר מקצועיות המספקות פתרונות לייצור אבי טיפוס העשויים מחומרים מתקדמים וחזקים יותר. המטרה היא להעמידם בבדיקות פונקציונליות של חשיפה ללחצים, חום וחומרים כימיים שונים על מנת לדמות חלק אמיתי לפני ייצור המוני, ובמקרים מסוימים להדפיס חלק סופי הנדרש בכמויות מוגבלות של כמה עשרות או מאות בודדים. לדוגמא, בעולם התעופה ייצור של מטוסים, מזל"טים ולוויינים נעשה תמיד בכמויות קטנות יחסית, ולכן ייצור של כמויות מוגבלות של חלקים סופיים בטווח של כמה עשרות או מאות בודדים בהחלט אפשרית עבור מדפסות תלת ממד מקצועיות.

שחקנים וטרנדים מובילים בשוק

השוק מתחלק לשני סוגים של יצרנים. הראשון הוא יצרנים ותיקים יחסית בעלי נתח שוק גבוה הנמצאים בשוק יותר מ-10 שנים. את מוצרי חברות Stratasys, 3D-Systemsו-EOSכמעט כולם מכירים ומודעים ליכולות הטכנולוגיה שלהן. אולם נראה שהחידושים בשוק מגיעים דווקא מקבוצה של חברות יותר בינוניות וקטנות לשוק לאחר גיוסי הון מכובדים ולאחר פיתוחים חדשניים. הפוקוס של רוב חברות אלו הוא השוק היצרני הכבד המחפש דרכים להטמיע תלת ממד בתהליכי ייצור. נקודות המפתח הן מהירות הדפסה יותר גבוהה, חומרים מתקדמים הקרובים יותר למוצרים הסופיים, קלות הפעלה והטעמה במערכי בקרה ייצור מסורתיים.

 

הפתרונות החדשים מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות:

(1) הדפסה בפולימרים מתקדמים המשלבים חומרים חזקים כמו סיבי קארבון במטרה לספק פתרונות טובים לתחליפי מתכת. בנישה הזאת יש לציין את חברת HP, שהשיקה בשנה שעברה פתרונות תלת ממד חדשניים לשוק היצרני. כמלכת הדפוס המסורתי כניסתה המוצלחת של חברת HPלעולם התלת ממד מסמלת שינוי כיוון חיובי שיעלה את המודעות לטכנולוגיה והיקף השימוש בו מדרגה אחת נוספת.

(2) הדפסה במתכת המאפשרת ייצור של חלקים מתכתיים סופיים במקום ייצור בתהליכים מסורתיים. פתרונות אלו עדיין יקרים יחסית אבל ללא ספק כניסתה של חברת GEלפני כשנה לתחום מספקת נקודת מפנה בכל הנוגע להאצת הפיתוחים העתידיים בתחום. בנוף הישראלי יש לציין לטובה את חברת XJETמרחובות המפתחת ומייצרת מדפסות תלת ממד מקצועיות המאפשרות הדפסה של קרמיקה ומתכת באיכות גבוהה ביותר.

 

 שוק התלת ממד בישראל

בישראל פועלות מספר חברות המפתחות ומייצרות מדפסות תלת ממד כאשר הגדולה מכולן היא סטרטסיס, לשער אובג'ט מרחובות. עוד בולטות ברשימה חברתXJETהמפתחת ומייצרת מדפסות תעשייתיות להדפסה של מתכת וקרמיקה, חברת Nano Dimensionהעוסקת בתחום של מדפסות תלת ממד לכרטיסים אלקטרונים וחברת Massivitהנמצאת בתחום של הדפסה במידות גדולות.

 

בקרב המשתמשים, רמת המודעות לטכנולוגיות שונות גבוהה מאוד בעיקר עקב העובדה ההיסטורית שחברת אובג'ט פעלה בשוק המקומי עוד בתחילת שנות ה-2000. חברות רבות, בעיקר מתחום הביטחון, ליוו את החברה בפיתוחיה השונים ובכך נוצר קשר ברור שימוש בתלת ממד לפיתוח מוצרים חדשים. מעבר לכך, פועלים היום בישראל מספר גדול יחסית של מפיצים המוכרים מדפסות מדגמים שונים, החל ממדפסות שולחניות זולות ועוד למדפסות מתכת בעלות של מעל מיליון דולר. הכמות הכוללת של מדפסות תלת ממד המותקנות בישראל מוערכת בכמה אלפים בודדים, מספר גבוה ביחס לגודל השוק.

על הקשר בין דפוס דו ממד לתלת ממד

ככלל, הקשר הטכנולוגי אכן קיים מכיוון שחלק מטכנולוגיות ההדפסה תלת ממד הקיימות כיום מבוססות על הדפסה בטכנולוגיית InkJet. עוד בשנת 1998 חברת אובג'ט הישראלית החלה בפיתוח של מדפסות המזריקות פוטו פולימרים בטכנולוגיה הדפסה שנלקחה ממדפסות Wide Formatלשלטי חוצות. מספר שנים לאחר מכן היא נחלה הצלחה עולמית גדולה במכירות מוצריה שאפשרו הפקה של מודלים תלת ממדיים מדויקים ובעלי איכות גבוהה וכל זאת בקלות וביעילות. מהלך דומה עשתה חברת HPשביססה את המדפסות תלת ממד שלה על טכנולוגיות דפוס ותיקה שלה ונראה שכניסתה לשוק אכן מוצלחת במיוחד.

ברמה פתרונות הדפסה, הדפוס המסורתי פונה בעיקר לבתי דפוס ועיתונים המחפשים מערכות דיגיטליות להפקת חומרים המודפסים בשני ממדים – כרטיסי ביקור, עלונים, מגזינים, אריזות וכו'. דפוס התלת ממד מספק פתרונות להפקה של דגמים תלת ממדים פיזיים כלק מתהליך פיתוח של מוצרים חדשים כמו מוצרי צריכה, נעליים, רכבים ומטוסים. לכאורה אין חפיפה ביניהם אולם בתחום אחד אכן קיימת חפיפה מעניינת בה השילוב של שתי הטכנולוגיות מספק פתרון ייחודי בשוק הפרסום.

תלת ממד בשרות שוק השיווק והפרסום

אחת הנישות בתחום הדפוס המסורתי היא הפקה של חומרים מודפסים לצרכי שיווק ופרסום בנקודות מכירה.

המוצרים המופקים הם מברושורים המספקים מידע על שרות או מוצר כזה או אחר ועד פוסטרים ענקיים הנתלים

על שלטי חוצות, בניינים, בקניונים ובנקודות מכירה באירועים שיווקיים. עם הגעתן של חברות תלת ממד המספקות פתרונות להפקת מודלים תלת ממדיים גדולים, החלה נישה זו לאמץ פתרונות אלו להפקה של מודלים שיווקיים גדולים. העמדה של דגם המבורגר גדול בגודל של מטר מעוקב בפתחו של חנות המבורגרים גדולה היא לא חדשה אך טרנד זה של שילובם של מודלים גדולים לצרכי שיווק החל לצבור תאוצה לאחרונה. נראה שמבחינה שיווקית דבר זה נתפס כחידוש מרענן אשר מייצר עניין בקרב חברות המעוניינות לפרסם את מוצריהם בדרכים חדשות ויצירתיות.

אחת החלוצות בתחום היא חברת BigRepמגרמניה המפתחת ומייצרת מדפסות תלת ממד גדולות במחירים נגישים. החברה שהוקמה בברלין בשנת 2014 ומעסיקה כיום כ-70 עובדים, מתוכם 15% ישראלים עם ניסיון רב בשוק התלת ממד, מספקת פתרון ההופך תהליך ידני של הפקת מודל גדול לתהליך דיגיטלי במהותו. אם תהליך מסורתי של הפקת מודל שיווקי גדול כולל עבודה ידנית של מספר אנשים בעץ, קצץ או פיברגלס, מדפסת תלת ממדית גדולה עושה זאת באופן אוטומטי לחלוטין. במקרה זה נדרש להכין קובץ תלת ממדי של החלק הנדרש והמדפסת כבר תעשה את שלה. לאחר סיום ההדפסה יידרש שלב גימור בו יצבע החלק עד לצורתו הסופית.

 

מעבר לחיסכון בזמן ובכסף, שילוב של מדפסת תלת ממד גדולה בתהליך הפקת קמפיין שיווקי למוצר מסוים,

מאפשר לחברת ההפקה להשתחרר ממגבלות וחסמים שונים בכל הנוגע לדגמים אותם ניתן להפיק. מדפסת תלת ממדית במהותה יכולה להדפיס גאומטריות מורכבות ומסובכות שלעיתים לא ניתן לייצר אותם כלל בטכניקות אחרות. הכניסה של טכנולוגיות תלת ממד לשוק זה מאפשרת לבתי דפוס ברחבי העולם להוסיף ממד נוסף לתחום הפעילות שלהם ולספק ללקוחותיהם פתרון מגוון ויצירתי לצרכים שיווקיים שונים.