Skip navigation
עשו לנו שיתוף (share) ב-

האור של אוריון

הוצאת אוריון שנוסדה בשנת 1997 על ידי אורלי לוי, מתמחה בהוצאה לאור של סוגי ספרים רבים ומגוונים. בעידן של תחרות קשה, נוקשה ואכזרית מאוד לעיתים,  בתחום ההוצאה לאור ומול עידן האינטרנט המאיים לנגוס בעוצמה הולכת וגוברת בנתחי שוק ההוצאה לאור, אוריון מביאה הבלחי אור גדולים ויפים של ספרי איכות, תרתי משמע, הן בתוכן והן ברמת ההדפסה והעיצוב הגרפי של ספרי ההוצאה

מאת: ראובן שבת |

הוצאת אוריון שנוסדה בשנת 1997 על ידי אורלי לוי, מתמחה בהוצאה לאור של סוגי ספרים רבים ומגוונים. בעידן של תחרות קשה, נוקשה ואכזרית מאוד לעיתים,  בתחום ההוצאה לאור ומול עידן האינטרנט המאיים לנגוס בעוצמה הולכת וגוברת בנתחי שוק ההוצאה לאור, אוריון מביאה הבלחי אור גדולים ויפים של ספרי איכות, תרתי משמע, הן בתוכן והן ברמת ההדפסה והעיצוב הגרפי של ספרי ההוצאה.

אורלי לוי, המייסדת, והבעלים התחילה את דרכה בתחום בתור עורכת ספרים, והמיקום הראשוני של ההוצאה היה בבית פרטי בחולון. במהלך השנים שלאחר מכן היא הוסיפה לעשייתה גם התמחות בהפקה ושיווק של ספרים.

לפני מספר חודשים עברה ההוצאה למשכנה החדש. משרד של 60 מ"ר, באזור התעשיה החדש של ראשון לציון. הוצאת אוריון מעסיקה 4 עובדים( למעשה עובדות) ועשרות פרילאנסרים בתחומי העיצוב הגרפי, האיור, הכתיבה, העריכה, והעריכה הלשונית.

ההתמחות של ההוצאה היא בהוצאה לאור של ספרים בכל הז'אנרים: ילדים ונוער,  ניו אייג', הגות, עיון, פרוזה, שירה, מחקר, ספרים משפחתיים, חלק מהספרים מוצא לאור במימון המחבר. כל ספר יוצא בכמות של 1000 עותקים ומעלה. לעיתים ישנם גם מהדורות מצומצמות יותר. השיווק נעשה באופן ישיר.

חלק מספרי ההוצאה יצאו לאור ב4-5 מהדורות.

"אנחנו למעשה הוצאת בוטיק", מסבירה אורלי לוי.

"העבודה שלנו מול המחבר היא בשקיפות מלאה לצרכיו. זה נעשה בהערכה גדולה מאוד כלפיו. אבל  אנחנו לא מתפשרים על האיכות וחושבים בהחלט על האינטרס של הסופר בעניין. כל ספר עובר אצלנו עריכת תוכן קפדנית מאוד, הגהה ועימוד ברמות גבוהות. אנחנו עובדים עם בתי דפוס מובילים בתחום".

משרד ההוצאה מתחלק לשתי קומות: הראשונה-היא אולם תצוגה ובו מגוון גדול של ספרי ההוצאה. אפשר לראות שם ספרים בתחומי ההגות, העיון, הפרוזה. בצידם של אלו הרבה מאוד ספרי ילדים שזכו להצלחות יפות. ספרי הדרכה בתחומי בריאות, רוחניות, יופי, ובצידם גם ספרים משפחתיים מעניינים. הקומה השניה- היא קומת העשיה, משם , בעזרתה המסורה של הלקטורית הראשית של ההוצאה, ענת מתתיהו, שהיא גם חברת ילדות של אורלי לוי, מנוהל השיווק, מערכת השיחות עם סופרים ומחברים, הדיונים עם המעצבים, והשיחות עם מפיק הדפוס.

"אנחנו מוציאים 5 ספרים לחודש, לערך ,ועד כה, ומאז שנות הקמתה הוציאה אוריון 300 ספרים", מציינת אורלי לוי.

עולם המו"לות, הוא לדבריה עולם קשה ותובעני:"החלק הקל הוא בהפקת הספרים. החלק הקשה הוא בשיווק. הרי יוצאים בישראל כמעט 7000 ספרים כל שנה. לרשתות הגדולות יש את ההעדפות שלהן ואנו משתלבים בכך ככל יכולתנו , ובנוסף מפיצים לחנויות פרטיות, רשתות שונות, ועדי עובדים, בתי ספר, וגני ילדים, וכמובן לקוחות פרטיים. אני בהחלט בעד תחרות ואני גם סבורה כי לכל הוצאה בינונית או קטנה יש את הקול הייחודי שלה, את הדגשים ואת הצבעוניות שלה. יש מקום לכולם. אבל אני בהחלט מתקוממת כאשר ישנם מו"לים המספרים למחברים דברים לא נכונים, שהם אינם יכולים לעמוד בהם, בכל צורה שהיא. זוהי לדעתי תופעה פסולה שיש לעקרה מהשורש. הלקוח צריך לקבל שקיפות מלאה בנוגע לספר שלו, כבר מלכתחילה וכך אומנם אנו נוהגים למען הלקוחות שלנו".

מהם הדגשים החשובים מבחינתך  ביחסים הוצאה לאור ובתי דפוס?

" מלבד איכות עבודה גבוה שהיא קנה מידה ראשון לכל, הרי הייתי מחלקת את זה כך :א. הצעת מחיר מהירה, שתהיה גם הגונה ( תחום ההוצאה לאור הוא תחום שקשה מאוד בו להחזיר רווחים). ב. כימיה טובה וקשר טוב, קרי שיהיו יחסי אנוש טובים ביננו לבין בית הדפוס

ג. קרבת מקום, אעדיף לעבוד עם בית דפוס קרוב פיזית מאשר בית דפוס שהוא מרוחק מדיי

ד. אני מעדיפה תמיד לעבוד עם בית דפוס שהוא ראש גדול, שיעבוד איתנו בצורה קופרטיבית וייסב תשומת לב גם למשגים עם אלו נעשים לעיתים, וכיצד ניתן לתקן אותם

ה. יכולת לתת מענה מהיר והולם, גם בזמני לחץ שבהם ההוצאה זקוקה, נניח לאספקה מהירה של ספרים, ויודעת שבית הדפוס שלה הוא אכן בית דפוס שניתן לסמוך עליו באופן מלא מבחינה זו".